דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שוודיה וקופמן: לא תביעת דיבה 

מאת    [ 25/08/2009 ]

מילים במאמר: 400   [ נצפה 2545 פעמים ]

המאמר פורסם לראשונה בבלוג האישי של הכותבת

לא אחזור כאן באריכות על מה שצריך להיות מובן מאליו, ובעיקר נאמר על-ידי רבים אחרים: במדינה דמוקרטית יש חופש עיתונות, והממשלה אינה אחראית למה שמתפרסם בעיתונים. לכן הדרישה מממשלת שוודיה שתגנה מה שפורסם בעיתון עצמאי, צהובון או לא, לוקה באי-הבנה בסיסית בדמוקרטיה. מצד שני, אי אפשר (כפי שעשו אחרים) להשוות הבעת דעה של בעל טור, למה שמתפרסם כביכול כעובדות, מבלי לבדוק, להצליב, לאשש ולבסס את המתפרסם. ובעיקר, מה שהתפרסם בשוודיה חמור מאד בגלל הקישור שעשה העיתונאי בין שמועות שלא נבדקו על הוצאת איברים מפלסטינים, לבין הפרשה של סחר איברים בארה"ב שבה חשודים כמה יהודים. לקישור הזה יש אופי קלאסי של עלילת דם.

עכשיו. מה אפשר וצריך לעשות? (אלו שתי שאלות שאינן זהות, כמובן). יש אפשרות לעזוב את כל הסיפור ולא לנפח אותו. יש אפשרות להגיש תלונה לאיגוד עיתונאי שוודיה, או גוף אחר שקיים שם, אם קיים, על פרסום המפר לכאורה את כללי האתיקה העיתונאית (ראו לעיל). בנוסף, יש לבדוק אם, למי ובאילו אמצעים ניתן להגיש תלונה על מה שנראה כפרסום אנטישמי אם הוא נופל בגדר הסתה לגזענות.

כבר אמרתי מיד בפתיחה מה אי-אפשר לעשות. אבל יש עוד הצעה אחת שהועלתה, ומה שמדהים היא שהועלתה בידי מי שמשמש כפרשן משפטי של כלי תקשורת ממלכתי. והיא להגיש תביעת דיבה נגד העיתון. אם ההצעה הראשונה לוקה באי-הבנה מהו היחס בין השלטון לתקשורת בדמוקרטיה, ההצעה הזאת לוקה באי-הבנה של הזכות לשם טוב ותפקידה של ההגנה המשפטית עליה. למדינה אין "זכות לשם טוב". הזכות לשם טוב מוקנית ליחידים (ובמקרים יותר שנויים במחלוקת לפירמות עסקיות). לשלטון בכלל אין זכויות, יש לו סמכויות. זכויות בעיקרן מוקנות כנגד בעלי הסמכות (רשויות המדינה): שלא יפגעו בזכות, ושיאפשרו את מימושה. מה תרצה מדינת ישראל, להוכיח בשוודיה שיש לה שם טוב ושהוא נפגע? זה הרי פשוט מופרך.

וידידנו רון קופמן מה אתו? קופמן כהרגלו, איך נאמר, פתח ג'ורה. התבטאויותיו היו גסות ולא נאותות. ניתן בהחלט להגיש תלונה לתחנת הרדיו שבה שודרו או לאיגוד הרלוונטי. מה שבלתי אפשרי גם כאן הוא שהכנסת כגוף תגיש תביעת דיבה, כמו שאיים לעשות היו"ר שלה. הכנסת היא רשות, אין לה "שם טוב" שזכאי להגנה משפטית כנגד לשון הרע (ומה בדיוק היא תטען בכתב התביעה, שהיא לא "אגם של חרא"?...). חבר כנסת יחיד יכול להגיש, ויצטרך להוכיח ששמו הטוב נפגע אישית מהפרסום. אגב, שלא כמו בפרסום השוודי, כאן מדובר בהבעת דעה ברורה. ידוע שאיומים בתביעות דיבה הם כלי שלא תמיד ממומש; העיקר האיום. ובכל זאת, צריך להבין מתי לא נכון אפילו לאיים בהן...

עוד בנושא: תביעות דיבה וצינון עובדים http://www.notes.co.il/carmi/49127.asp
ד"ר לפילוסופיה. חוקרת ומרצה לפילוסופיה פוליטית המתמחה בזכויות אדם, ליברליזם ודמוקרטיה. תחום המחקר העיקרי שלה הוא אזרחות והגירה. כותבת, עורכת ומתרגמת בתחומים אלו ובתחומים נוספים.
אתר אישי: http://naama-carmi.com
להזמנת הרצאות וכן עבודות כתיבה, עריכה ותרגום ניתן לפנות דרך האתר.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב